Kursusindhold
  • 0 / 1
    Velkommen
  • 0 / 3
    Modul 1 - Tal/skriv/vis så deltagerne forstår dig
  • 0 / 4
    Modul 2: Lav bedre indhold med bedre pædagogisk planlægning
  • 0 / 4
    Modul 3 Feedback og evaluering
    • Teknikker til at opsamle feedback online
      6:09
      feedbackteknik.mkv
    • Brugbar feedback? Om afsender og modtager
      19:57
      feedbackafsender.mkv
    • Assertiv kommunikation
      Tekst
    • Øvelse - få mere feedback
      Tekst
  • 0 / 3
    Modul 4 - Tekniske værktøjer
    • Screenshare videoer
      4:36
      Screencastify demo
    • Open Broadcaster Software
      5:41
      OBSdemo.mkv
    • Lyd, webcam mm.
      Tekst
      Lyd og Billede.png

Assertiv kommunikation

Kommunikation er altid en svær størrelse, og når den foregår skriftligt over nettet er det bare værre. Derfor er det ekstra vigtigt at være opmærksom på, hvordan du selv kommunikerer, så du undgår at eskalere konflikter eller ende med at føle dig trådt på. Dette gælder både i forbindelse med feedback men også i al anden kommunikation. 

assertiv1.png

Når vi kommunikerer, hvad end det er på skrift eller verbalt, så kan vores kommunikation være aggressiv, assertiv eller submissiv. Er vi aggressive, så er vi udfarende, højtråbende, måske sarkastiske, og går mere efter manden end bolden. Er vi submissive, så undskylder vi, også selvom vi ikke synes, at vi tager fejl, vi går hverken efter manden eller bolden, prøver bare at komme ud af skudlinjen. Submissiv adfærd har det interessant nok ofte med at eskalere aggressiv adfærd hos modparten. Endelig kan vi være assertive, hvor vi holder på vores position, uden at blive aggressiv, vi går efter bolden.

assertiv2.png 

Assertiv kommunikation er det du skal gå efter! Jo mere du øver dig, jo bedre bliver du, så vær bevidst om ordvalg og sprogbrug så ofte som muligt, så bliver det mere og mere naturligt (måske gør du det meste allerede). Når du er assertiv, så gør du det trygt for en samtalepartner, der har tendens til at være submissiv at sige deres mening. Samtidig gør du det svært for en aggressiv samtalepartner at holde dampen oppe. Aggression skal fodres for at holde energien, og det modvirker assertion.

assertiv3.png

At være assertiv er at finde balancen mellem at være for blød og for hård. Det er her du fortæller din samtalepartner, hvad du oplever/føler/tænker uden at præsentere det som den universelle sandhed. Du arbejder på at finde en løsning i fællesskab. Det er vigtigt du holder fast på dine værdier uden at blive tromlende, og det er vigtigt du siger fra, hvis du føler dig modpartens sprogbrug går over stregen, men ellers er den bedste strategi at lade være at tage udfaldene personligt, det er deres drama ikke dit.

Når vi taler sammen, så er der mange andre måder at være assertiv på end ordvalget, det er det rolige men faste kropssprog og stemmeføring og den passende øjenkontakt. Når vi skriver kan enkelte ord have en afgørende betydning, og især disse ord, som vi kalder de "små speedere" er gode at ungå:

  • Mon
  • Jo 
  • Da
  • Vel

"Mon det er fordi...", "Der er jo ingen der vil....", "Det er da fordi...", "Du kan vel..." 

Næste gang du svarer på en mail eller et facebookopslag, hvor der er lidt konflikt i tonen, så prøv at gå dit svar efter for de 4 små ord, og se om du kan luge dem ud af din tekst. Hvis du modtager spørgsmål på dit materiale eller opslag, og spørgsmålene indeholder disse ord, så er det som oftest ikke et reelt spørgsmål men en konstatering af afsenderens holdning kamufleret som spørgsmål. Når den slags optræder er du bedst tjent med enten at ignorere det eller at besvare det kort og præcist med hvad din holdning/tanke/følelse er uden at lægge op til mere diskussion.

Vil du også have styr på din formidling online? Så skynd dig at få en plads, du får adgang til ét modul om ugen i 4 uger.