ER DIN VIRKSOMHED AFHÆNGIG AF
FACEBOOK, INSTAGRAM M.M.? 

10 tanker om brugen af kommercielle platforme og sammenhængen mellem værdi og risiko for din virksomhed.

#1 - Alle æg i samme kurv

Du har garanteret en yndlingsplatform på de sociale medier, der hvor du er mest aktiv, laver flest opslag og annoncer, og dermed også får flest kunder fra. Måske er du allerede opmærksom på også at være aktiv på andre platforme, men det kan også være at du, som mange andre, primært fokuserer på den ene platform, fordi den opfylder dit behov, du har masser af følgere der, og du kender den og ved, hvordan den fungerer.

Ulempen ved dette er, at din virksomhed nu er afhængig af ét socialt medie for at kunne komme ud til dine kunder. Et medie, som du kun har ringe kontrol med, og hvor de fleste (især Facebook!) er kendt og berygtet for at lukke grupper, annoncekonti og sider ned uden varsel i kortere eller længere tid ved mistanke om overtrædelse af deres regler. 

#2 - Hvem bestemmer?

Du kender garanteret nogen der har prøvet en eller flere af følgende hændelser:

  • Fået slettet et opslag med masser af kommentarer.
  • Fået spærret deres annoncekonto.
  • Fået lukket en gruppe.
  • Fået blokeret deres side/profil.

Typisk sker det uden varsel på grund af en anmeldelse, som du ingen kontrol har over (det kan sagtens ske selvom du overholder platformens regler). Samtidig er processen med at få genåbnet adgang ofte lang og besværlig. Så din side, din annoncekonto og dine grupper og opslag er altså langt fra under din kontrol. Deres eksistens og tilgængelighed styres i sidste ende af en række algoritmer, hvor det er meget svært at få fat i mennesker bagved og få løst problemerne, og erfaringen viser, at dit indhold er super sårbart over for anmeldelser, hvad end de er reelle eller fremsat af personer, der har set sig sur på dig og/eller din virksomhed.

#3 - Hvor sikker er du og din virksomhed på sociale medier?

Ser du videoer du får i messengerbeskeder? Også hvis du ikke på forhånd har fået besked fra afsenderen om, at de vil sende dig en video? Hvis ja, så er din konto i fare for at blive angrebet, da disse videobeskeder er en kendt måde at sprede malware/virus på. Indtil videre ser det ud til, at man kan stoppe angrebet ved at skifte sin adgangskode, hvis uheldet er ude, men det er ikke sikkert, at der ikke kommer mere avancerede angreb, så tænk over hvad du klikker på.

Bruger du samme password til mange ting? Hvis ja, så er din konto igen i fare, da risikoen for at nogen får fingre i dit password stiger hver gang du genbruger det. Brug en god passwordmanager og hav et nyt password til hvert login.

Du bør også slå two-factor authentication til alle de steder hvor du kan, det gælder f.eks. facebook, Simplero mm. Husk at udskrive den lange kode du får når du opretter 2 factor authentication, mister du din telefon med Google authenticator appen, så er koden eneste måde at få adgang til dine data på!

Har du nogen til at hjælpe dig, med annoncer, hjemmeside opsætning eller lignende, så brug systemernes funktioner til at give dem adgang fra deres egen profil frem for at dele dit login med dem. Så har de kun adgang til det du har givet dem, og du kan altid fjerne dem igen.

#4 - Kan du følge med i opdateringerne?

Når vi deler vores indhold på de sociale medier, så er vi afhængige af de algoritmer de sociale medier bruger, til at få delt dit indhold.

De algoritmer skifter løbende efterhånden som platformene skifter fokus, mål eller politik for deres indtjening.

Det betyder, at den strategi, der i dag giver dig en god rækkevidde på dine opslag måske ikke virker i morgen.

#5 - Der er masser af fordele

Noget om nem (og billig) profilering, vi er der alligevel, let at sprede budskabet

#6 - Kan du selv gøre noget

Du har garanteret en yndlingsplatform på de sociale medier, der hvor du er mest aktiv, laver flest opslag og annoncer, og dermed også får flest kunder fra. Måske er du allerede opmærksom på også at være aktiv på andre platforme, men det kan også være at du, som mange andre, primært fokuserer på den ene platform, fordi den opfylder dit behov, du har masser af følgere der, og du kender den og ved, hvordan den fungerer.

Ulempen ved dette er, at din virksomhed nu er afhængig af ét socialt medie for at kunne komme ud til dine kunder. Et medie, som du kun har ringe kontrol med, og hvor de fleste (især Facebook!) er kendt og berygtet for at lukke grupper, annoncekonti og sider ned uden varsel i kortere eller længere tid ved mistanke om overtrædelse af deres regler.

#7 - Hjemmeside

Ulempen ved dette er, at din virksomhed nu er afhængig af ét socialt medie for at kunne komme ud til dine kunder. Et medie, som du kun har ringe kontrol med, og hvor de fleste (især Facebook!) er kendt og berygtet for at lukke grupper, annoncekonti og sider ned uden varsel i kortere eller længere tid ved mistanke om overtrædelse af deres regler.

#8 - Liste

Du har garanteret en yndlingsplatform på de sociale medier, der hvor du er mest aktiv, laver flest opslag og annoncer, og dermed også får flest kunder fra. Måske er du allerede opmærksom på også at være aktiv på andre platforme, men det kan også være at du, som mange andre, primært fokuserer på den ene platform, fordi den opfylder dit behov, du har masser af følgere der, og du kender den og ved, hvordan den fungerer.

Ulempen ved dette er, at din virksomhed nu er afhængig af ét socialt medie for at kunne komme ud til dine kunder. Et medie, som du kun har ringe kontrol med, og hvor de fleste (især Facebook!) er kendt og berygtet for at lukke grupper, annoncekonti og sider ned uden varsel i kortere eller længere tid ved mistanke om overtrædelse af deres regler.

#9 - Alle æg i samme kurv

Du har garanteret en yndlingsplatform på de sociale medier, der hvor du er mest aktiv, laver flest opslag og annoncer, og dermed også får flest kunder fra. Måske er du allerede opmærksom på også at være aktiv på andre platforme, men det kan også være at du, som mange andre, primært fokuserer på den ene platform, fordi den opfylder dit behov, du har masser af følgere der, og du kender den og ved, hvordan den fungerer.

Ulempen ved dette er, at din virksomhed nu er afhængig af ét socialt medie for at kunne komme ud til dine kunder. Et medie, som du kun har ringe kontrol med, og hvor de fleste (især Facebook!) er kendt og berygtet for at lukke grupper, annoncekonti og sider ned uden varsel i kortere eller længere tid ved mistanke om overtrædelse af deres regler.

#10 - Alle æg i samme kurv

Du har garanteret en yndlingsplatform på de sociale medier, der hvor du er mest aktiv, laver flest opslag og annoncer, og dermed også får flest kunder fra. Måske er du allerede opmærksom på også at være aktiv på andre platforme, men det kan også være at du, som mange andre, primært fokuserer på den ene platform, fordi den opfylder dit behov, du har masser af følgere der, og du kender den og ved, hvordan den fungerer.

Ulempen ved dette er, at din virksomhed nu er afhængig af ét socialt medie for at kunne komme ud til dine kunder. Et medie, som du kun har ringe kontrol med, og hvor de fleste (især Facebook!) er kendt og berygtet for at lukke grupper, annoncekonti og sider ned uden varsel i kortere eller længere tid ved mistanke om overtrædelse af deres regler.